Hur du formulera ett övertygande förslag

Oavsett om du vill att någon ska köpa något av dig, anlita dig, investera i din idé, bidra med något, engagera sig i ditt projekt, lyssna på dig – så behöver du kunna formulera det i form av ett övertygande förslag. Så här är fyra grundläggande tips på hur du kan göra det.

 

1. Förklara värdet i ditt förslag

Den du vill övertyga tänker: ”Vad tjänar jag på det här?” (What’s in it for me?). Därför behöver du förklara vilka fördelar ditt förslag innebär och vad hen tjänar på att säga ja till ditt förslag. Om du fokuserar på vad ditt förslag kan GE istället för vad du kan FÅ, så kommer du att bli mer övertygande. Din idé eller ditt förslag måste tillföra något till den som du vill övertyga.

Men vi värderar olika saker. Därför behöver du fråga den du vill övertyga: ”Vad värdesätter du i det här? Vad är viktigt för dig i den här frågan?”. Anpassa argumenten efter publiken och mottagaren. Kom också ihåg att människan övertygas utifrån känsla (se ”Hur du känner och utstrålar självförtroende”) men förklarar det sedan med fakta och andra rationella orsaker. Det är därför vi behöver ge dem bra rationella anledningar till att säga ”ja” till vårt förslag, så att de kan rättfärdiga sina val inför sig själva.

2. Ha grund för det du säger

Om du t.ex. påstår att personalen bör få 5000kr/året  var i friskvårdsbidrag därför att du tror att de kommer att bli friskare, då behöver du ha grund för att det stämmer. Hur vet du att personalen blir friskare med friskvårdsbidrag? Finns det t.ex. några studier eller tidigare erfarenheter som visar på det? Om den som du vill övertyga inte tror du att det du säger stämmer, så kommer de inte säga ”ja”. Om du kan bevisa det du påstår så kommer du uppfattas som mer trovärdig och därmed mer övertygande.

3. Förklara HUR

Om du vill övertyga om t.ex. ”Rösta på oss, därför att du får en bättre skola”, så behöver du komma med idé om hur ni kan uppnå det. Den du vill övertyga vill känna att ditt förslag är rimligt att genomföra. På samma sätt om du vill övertyga någon om att förändra ett beteende så behöver de veta hur de ska göra det. Om den du vill övertyga inte tror på att dina idéer är genomförbara så kommer de inte säga ”ja” till ditt förslag.

4. FRÅGA

Ibland kan det räcka med att bara fråga, därför att den du frågar är redan övertygad. Ofta kanske vi förväntar oss ett ”nej”, vilket gör att vi undviker att fråga. Men om du t.ex. är säljare, hur kan du få en kund att vilja köpa om du inte ens frågat efter det? Eller hur kan dina medarbetare hjälpa dig med arbetsuppgifter om du inte ens frågar om hjälp? För det handlar ju om att fråga och inte order. Att ge order funkar kortsiktigt, men vi vill inte ha kortsiktiga resultat. Vi vill ju inte tvinga människor till att göra något, utan vi vill att människor ska vilja göra som vi säger och sedan vara glada över att de sa ”ja”.

Leave a Reply