Känslor och omedveten kommunikation

”Jag ska tänka på saken”; Vad betyder det egentligen? Det betyder att den du pratar med inte tycker att det känns rätt på något sätt. Så låt oss titta på känslor och vad det innebär i en övertygelseprocess.

Vi reagerar medvetet och omedvetet

Det medvetna sinnet tänker, beräknar och kan fatta ett beslut medan det omedvetna går på autopilot och reagerar direkt på det som händer, bl.a. utifrån tidigare upplevelser. Det kan leda till att människor säger att ”Det känns inte bra” eller ”Jag är inte säker” men det behöver inte betyda att den känslan är direkt kopplad till ditt förslag. Men känslan finns ändå där.

Känslorna tar beslut

Tänk på någon som t.ex. vill sluta röka. På en medveten nivå är det inga konstigheter: lungcancer, dåligt andedräkt, försämrad hälsa är det nog ingen som medvetet är sugen på. Men på en omedveten nivå finns det en form av positiv association till rökningen. Beteendet är kopplat till känslor, det har inget med förnuft eller logik att göra.

Ska man lita på känslorna?

En persons känslor kan utmana all din övertygande kommunikation och nästan all kommunikation. Många människor tror att de ska lita på sina känslor och instinkter. Men känslor är inte alltid en barometer på vad som är bra eller dåligt utan de är en barometer på det omedvetnas tidigare upplevelser och på genetisk programmering. Tro mig, det finns tillfällen då vi inte ska lita på våra känslor. Människor som t.ex. begått brott utgår från deras känslor, de tycket att det ”kändes rätt”, de gick på sin instinkt.

Övertyga det omedvetna

När du försöker övertyga någon, kan du räkna med att personens medvetna sinne kommer att analysera ditt erbjudande och komma med en ganska snabbt rationellt beslut att göra det du ber om. Så de säger ”ja”… men så kanske de känner ”nej”. Den dubbla informationen gör att de känner att de inte litar på dig, de tror att känslan beror på dig eller ditt förslag – att du försöker manipulera dem. Hmm… det är inte riktigt det du vill att de ska tro va? Känslorna spelar en stor roll i en övertygande process, därför behöver du kunna hantera dem väl.

Comments are closed.